Maximale consumententarief 0900-nummers verhoogd naar € 1,40 per gesprek en € 0,90 per minuut

apr 02

Voor bellen naar een 0900-nummer mag momenteel maximaal € 1,30 per gesprek of € 0,80 per minuut in rekening gebracht worden bij de consument. Echter door de BTW verhoging van 19% naar 21% hebben veel partijen 2% inkomsten verloren, bovendien zijn de tarieven al jarenlang niet geïndexeerd. Om deze redenen worden de tarieven per 1 april verhoogd! Er mag vanaf komende maand € 1,40 per gesprek en € 0,90 per minuut in rekening gebracht worden. Als eigenaar van een 0900-nummer kunt u dus extra inkomsten genereren terwijl u dezelfde diensten blijft aanbieden.

Het is de vraag hoelang we deze tarieven mogen blijven gebruiken. Begin februari heeft het Ministerie van Economische Zaken een voorgenomen regeling maximumtarieven klantenservice online geplaatst. Kort samengevat is het Ministerie voornemens de tarieven transparanter te maken voor de eindgebruikers en de maximumtarieven te verlagen. Het maximaal toegestane informatietarief per minuut zal bij het doorvoeren van de regeling worden vastgesteld op € 0, het maximumtarief per gesprek op € 1,-.

Tot 19 maart was het mogelijk een reactie te geven op de online consultatie. Wij zijn van mening dat het verlagen van de maximumtarieven nadelige gevolgen zal hebben voor bedrijven, contactcenters en telecomaanbieders en hebben dit kenbaar gemaakt bij het Ministerie. Wij hopen dat ook u uw mening heeft gegeven en het Ministerie van Economische Zaken de kritiekpunten in ziet zodat de regeling niet of in mindere maten doorgevoerd zal worden.